Witajcie w świecie miejskiego mikroogrodnictwa!

Cieszę się, że postanowiliście dowiedzieć się czegoś o miejskim mikroogrodnictwie. Czym ono jest? Jest uprawą roślin ozdobnych i jadalnych na malutką skalę, głównie w formie upraw pojemnikowych.

Dlaczego powstał ten blog?

Do stworzenia tego bloga namawiali mnie przyjaciele, którzy kibicują mojej mikroogródkowej przygodzie. Długo musieli namawiać, bo przyznam, że na blogowaniu w ogóle się nie znałam.

Treści jakie planuję publikować mają Wam, Drodzy Czytelnicy troszkę przybliżyć realia domowej uprawy roślin. Będzie dużo eksperymentowania, dużo osobistych opinii i dużo konkretnych informacji. Chcę, żebyście mogli się dowiedzieć wielu przydatnych rzeczy zupełnie od podstaw.
Marzy mi się, żeby wielu z Was przekonało się, że dobry ogrodnik kryje się w każdym z nas. Wielu moich przyjaciół przekonało się już, że sukces ogrodniczy jest jak najbardziej do osiągnięcia, nawet, jeśli nadal nie odróżnia się szpadla od łopaty ( żeby nie było - ja też nadal nie odróżniam).

Ponieważ publikowane treści będą mieć charakter prywatny i opisywać moje osobiste doświadczenia, mam nadzieję, że staną się one źródłem inspiracji i pomysłów, ale nie będą traktowane przez Drogich Czytelników jako nieomylna wyrocznia. Zachęcam zawsze wszystkich do szukania informacji w kilku źródłach, takich jak prasa tematyczna, publikacje książkowe i oczywiście w podręcznikach.

Czego potrzeba, żeby stać się dobrym ogrodnikiem? Co jeśli nie mam żadnego doświadczenia w uprawie roślin?

Wbrew pozorom to wszystko nie jest takie trudne jak wielu z Was przypuszcza! Zdradzę Wam sekretny przepis na sukces. Gotowi? Oto, czego potrzeba:

  • ciekawości i cierpliwości (uprawa czegokolwiek to zawsze proces rozłożony w czasie)
  • trochę jasnego miejsca do uprawy roślin (parapet, balkon, taras, ogródek za domem, 100 ha. ziemi - niepotrzebne skreślić)
  • chęci do nauki i eksperymentowania
  • troszkę wiedzy, która będzie naszą "instrukcją obsługi"
  • zaakceptowania, że czasem coś nam nie wyjdzie i że nie wszystko da się kontrolować (nawet mistrzom ogrodnictwa wiele rzeczy się czasem nie udaje; ogrodnictwo doskonale "leczy" z perfekcjonizmu ;) )
  • niezbędnych narzędzi

Czego nie potrzeba, żeby stać się dobrym ogrodnikiem?

  •  specjalistycznego wykształcenia (potrzebna jest pewna wiedza i jej praktykowanie); najbardziej cenieni przeze mnie eksperci od uprawy roślin : Monty Don czy Carol Klein ( znani z kultowej serii "Gardener's World") nie mają żadnego formalnego wykształcenia ogrodniczego;
  • mnóstwa czasu - to najczęstszy argument jaki słyszę : "Och, no tak Ty to  masz czas na te swoje warzywka. Ja jestem taki ciągle zajęty/a." Przyznam, że nie wiem skąd się wzięło poczucie, że dbanie o rośliny jest strasznym pożeraczem czasu (zwłaszcza w przypadku mikroogrodnictwa parapetowo-balkonowego). Zapewniam, że nie jest :) .
  • mnóstwa pieniędzy - zazwyczaj większy wydatek mamy na samym początku naszej przygody, kiedy kupujemy pojemniki, doniczki, skrzynki, uchwyty na skrzynki i narzędzia. Są to jednak pieniążki "zainwestowane" na kilka lat, nie kupujemy tych rzeczy co roku. Co roku (lub co 2) kupujemy podłoża (ziemię) i nasiona. O ile nie planujemy projektu na dużą skalę, a zakup rozłożymy sobie w czasie, nie odczujemy w ogóle tych wydatków (więcej o oszczędnościach i uprawach "zero waste" opowiem w przyszłości).

    No to, kochani, zaczynamy!

Komentarze

  1. Thank you. It is very useful and encouraging.

    OdpowiedzUsuń
  2. W tym roku również rozpoczęłam swoją przygodę z parapetowym ogródkiem ;). Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę mi wybaczyć, że odpowiadam z tak nieziemskim opóźnieniem. Sytuacja COVID-owa przekierowała moją uwagę na dłuższy czas na inne sprawy. Pani Agnieszko, mam nadzieję, że parapetowo-ogrodowe przygody wciągną Panią na dobre i będzie je Pani kontynuować w 2021 roku! Mnóstwa plonów i pięknej pogody :-) !
      A ja postaram się pisać nieco częściej.
      Zmieniłam ustawienia bloga, mam nadzieję, że teraz łatwiej będzie można publikować komentarze. Zapraszam do komentowania.

      Usuń

Prześlij komentarz